CTR jest skrótem od Click Through Rate i oznacza po polsku współczynnik klikalności. Stosuje się go w celu procentowego wskazania liczby kliknięć w stosunku do liczby wyświetleń kampanii internetowych (np. Google Ads) lub reklam w mediach społecznościowych.
Jak obliczyć CTR?
Wskaźnik CTR można bardzo łatwo obliczyć. Wystarczy podzielić liczbę kliknięć przez liczbę wyświetleń, a uzyskany wynik pomnożyć przez 100%. Dla przykładu – reklamę w Google Ads zobaczyło 10 000 internautów przez cały miesiąc, a 1 500 osób kliknęło link sponsorowany. Co można z tego wywnioskować? Że współczynnik CTR wynosi 15%.
Czy wskaźnik CTR jest obiektywny?
Tak, pod warunkiem, że odpowiednio dopasujemy słowa kluczowe i wykluczające się frazy, a co więcej – dostosujemy content reklamy zgodnie z treścią witryny. Warto również zwrócić uwagę na intuicyjność ścieżki konwersji oraz opracowanie atrakcyjnej oferty dla klientów (nie tylko pod względem jakości i różnorodności asortymentu, ale także licznych promocji). Poniżej przedstawiamy, jak poprawić CTR w 5 krokach!
Krok 1 – Dobierz odpowiednie słowa kluczowe
Niezależnie, czy masz zamiar pozycjonować swoją witrynę w Google, czy opracowujesz kampanię Google Ads na potrzeby promocji firmy w sieci – dobierz odpowiednie słowa kluczowe w celu zwiększenia współczynnika CTR. Jak to zrobić? W pierwszej kolejności znajdź frazy dwu- lub trzywyrazowe oraz tzw. long tail keywords.

Kieruj się przede wszystkim zawartością swojej oferty oraz liczbą wyświetleń (rekomendujemy dobierać średnio popularne słowa kluczowe). Warto wykorzystać do tego Planer Słów Kluczowych Google (całkowicie darmowe narzędzie), Moz Pro lub Senuto.
Krok 2 – Wykorzystaj wykluczające się frazy
Wykluczające się frazy poprawią CTR. Są niezbędne w każdej branży. Ich dobór jest tak samo ważny, jak selekcja odpowiednich słów kluczowych. W Afterweb wykorzystujemy wykluczenia, robiąc Google Ads na frazę „agencja marketingowa”. Dlaczego? Ponieważ nam zależy na potencjalnych klientach, którzy chcą skorzystać ze świadczonych usług, a fraza tego typu jest często wpisywana w połączeniu ze słowami tj. „praca”, „szkolenie”, „staż”.
Polecamy zwrócić na to uwagę – w naszym przypadku CTR polepszył się o niemal 30% w porównaniu do kampanii na omawianą frazę bez zastosowania wykluczeń.
Krok 3 – Dostosuj content reklamy do treści witryny
Content reklamy powinien zainteresować użytkownika, ale przede wszystkim przedstawić mu rzeczywistą treść witryny – inaczej współczynnik klikalności nie będzie obiektywny. Wynika to z faktu, iż dany internauta wejdzie, ale po chwili opuści witrynę, podwyższając tzw. bounce rate (czyli współczynnik odrzuceń), co wpłynie negatywnie na widoczność Twojej strony w organicznych wynikach wyszukiwania.
Krok 4 – Zwróć uwagę na intuicyjność ścieżki konwersji
Ścieżka konwersji MUSI być intuicyjna i wskazywać potencjalnemu użytkownikowi drogę do zakupu produktu lub skorzystania z konkretnej usługi od „A” do „Z”. Warto zadbać nie tylko o intuicyjność, ale również przyciski nakłaniające do podjęcia działania – chodzi o Call to Action (np. „Kup teraz”, „Skorzystaj z promocji”, „Odbierz darmowego e-booka”).

Krok 5 – Opracuj atrakcyjną ofertę dla klientów
Nawet najlepiej dobrane słowa kluczowe i perfekcyjnie dopasowany content reklamy do treści witryny (razem z intuicyjną ścieżką konwersji) nie pomogą, gdy Twoja oferta nie będzie atrakcyjna potencjalnym klientom. Internauci wówczas wejdą na stronę, poprawią współczynnik CTR, a następnie z niej wyjdą prawdopodobnie w mniej niż 30 sekund, co przyczyni się do podwyższenia wskaźnika odrzuceń.
Jak CTR strony wpływa na pozycjonowanie?
Click Through Rate jest istotną metryką, jeśli chodzi o pozycjonowanie stron internetowych. Nie jest to jednak oficjalnie potwierdzony przez Google czynnik rankingowy. Bardzo często spotykamy się jednak z opinią, że im lepsze proporcje pomiędzy liczbą wejść na stronę internetową, a wyświetleniami zdołamy utrzymać – tym wyższą pozycję w SERP-ach (z ang. Search Engine Results Page) odnotujemy.
[cta_1 text=”Chcesz być widoczny w organicznych wynikach wyszukiwania i uzyskać wysoki CTR dla swojej strony internetowej? Skontaktuj się z nami. Porozmawiamy merytorycznie o SEO.” btn=”Wypełnij formularz”]
Dlaczego wskaźnik CTR należy analizować wyłącznie w połączeniu z innymi statystykami?

Analiza wskaźnika CTR w połączeniu z innymi statystykami pozwoli uzyskać realny wgląd między innymi na atrakcyjność naszej oferty. Otóż, jeśli współczynnik klikalności wzrasta, a wraz z nim zauważamy znacznie więcej wypisów z newslettera – coś nie jest nie tak. Z doświadczenia możemy powiedzieć, że chodzi o jego jakość (internauci dali Ci szansę, ale zrezygnowali przykładowo z powodu niewielkiej ilości merytorycznych informacji).
Analizując wskaźnik CTR, należy również zwrócić uwagę na ROI (z ang. Return on Investment), czyli wskaźnik mierzący zwrot z inwestycji, przedstawiający efektywność działania Twojej kreacji reklamowej. Jeśli jesteś właścicielem e-commerce i masz wysoki CTR, jednak niską sprzedaż – powinieneś zweryfikować przyczynę. W tym przypadku warto sprawdzić ceny produktów (czy nie są za wysokie w porównaniu do konkurencyjnych ofert) oraz ich jakość.” – Specjalista SEO/PPC, Kamil Dudziak
Dobrym sposobem weryfikacji oferty są ankiety na stronie internetowej lub w mediach społecznościowych – wypowiedzi klientów okazują się bardzo cenne i mogą być znakomitym kierunkowskazem do dalszych działań.
Co To Jest CTR (Click Through Rate)? – podsumowanie
CTR (z ang. Click Through Rate) to nic innego jak współczynnik klikalności. Jest oficjalnym czynnikiem rankingowym odpowiadającym za wartość witryn w organicznych wynikach wyszukiwania. Pomaga analizować skuteczność działań podejmowanych w celu promocji stron www tj. pozycjonowanie lub Google Ads. Efektywność CTR rekomendujemy badać między innymi ze wskaźnikiem ROI.
Poniżej przedstawiamy najczęstsze pytania i odpowiedzi na temat CTR.
[Featured_snippets title=”Najczęściej zadawane pytania – FAQ”]