Polska firma
SEO

Audyt strony internetowej – jak膮 rol臋 odgrywa w pozycjonowaniu strony?

Zastanawia艂e艣 si臋 kiedy艣 na czym polega audyt strony internetowej i dlaczego warto (lub nie warto) go wykona膰? W kt贸rym momencie nale偶y go zleci膰, co powinien zawiera膰 i przede wszystkim ile w艂a艣ciwie kosztuje? Je艣li tak – po艣wi臋膰 5 minut, a postaram si臋 znale藕膰 dla Ciebie odpowied藕!

Czym jest audyt strony internetowej i jakie s膮 jego rodzaje?

Przede wszystkim musimy zada膰 sobie na pytanie – czym w艂a艣ciwie jest audyt strony? Aby znale藕膰 w艂a艣ciw膮 odpowied藕 musimy spojrze膰 na stron臋 internetow膮 w nieco szerszym zakresie. Witryna powinna spe艂nia膰 szereg za艂o偶e艅, aby odpowiednio funkcjonowa膰 musi:

  • by膰 dostosowana pod wzgl臋dem technologicznym, co pozwoli u偶ytkownikowi na 艂atwe korzystanie z niej na r贸偶nych urz膮dzeniach, przegl膮darkach czy systemach;

  • spe艂nia膰 wymogi prawne, dzi臋ki odpowiedniej polityce cookies, zapewnieniu bezpiecze艅stwa danych (RODO), w przypadku sklep贸w internetowych niezb臋dne s膮 tak偶e odpowiednie regulaminy, polityka prywatno艣ci, zwrot贸w, wysy艂ki etc.;

  • posiada膰 zawarto艣膰 (content, zdj臋cia, produkty), kt贸ra odpowiada na potrzeby u偶ytkownika – istotne jest tak偶e odpowiednie przedstawienie zawarto艣ci (UX);

  • zoptymalizowana pod k膮tem SEO.

Ka偶dy z tych punkt贸w mo偶na rozszerzy膰 w szereg dodatkowych czynno艣ci, oraz do ka偶dego z nich dopasowa膰 odpowiedni rodzaj audytu. B臋dzie on zatem przygotowanym przez specjalist臋 dokumentem, kt贸ry zawiera w sobie ocen臋 stanu strony pod danym k膮tem. Przyk艂adowo – prawnik znaj膮cy wymagania RODO b臋dzie w stanie oceni膰, jakie elementy musi zawiera膰 strona, aby zapewni膰 bezpiecze艅stwo danych jej u偶ytkownik贸w. Jego zadaniem b臋dzie zatem por贸wnanie zawarto艣ci strony do zalece艅 prawnych, kt贸re stanowi膮 w tym przypadku punkt odniesienia i przedstawienie ich w mo偶liwie zrozumia艂ej formule.

Podobna sytuacja ma miejsce w przypadku oceny strony pod k膮tem wymaga艅 wyszukiwarki Google i to na tym rodzaju audytu teraz si臋 skupi臋.

Kiedy warto wykonywa膰 audyt nowej strony?

Uproszczony proces tworzenia strony internetowej wygl膮da w du偶ym skr贸cie nast臋puj膮co:

  1. Planowanie

  2. Projektowanie makiet

  3. Kodowanie

  4. Testowanie

  5. Wdro偶enie

Najlepszym momentem do przeprowadzenia audytu zupe艂nie nowej strony internetowej jest moment, w kt贸rym zakodowana strona jest ju偶 na serwerze roboczym i przeprowadzane s膮 na niej testy. Dzi臋ki temu specjalista SEO jest w stanie dostarczy膰 deweloperom wytyczne, kt贸re elementy strony nale偶y doda膰, poprawi膰, lub zoptymalizowa膰.

Nieco inaczej sytuacja wygl膮da w momencie, kiedy mamy do czynienia z now膮 wersj膮 ju偶 istniej膮cej witryny. W takim przypadku praca specjalisty SEO powinna si臋 rozpocz膮膰 nieco wcze艣niej – na etapie planowania. Je艣li strona posiada艂a ju偶 wypracowane pozycje i by艂a widoczna w wyszukiwarce Google zadaniem specjalisty jest dostarczenie odpowiednio przygotowanego dokumentu, w kt贸rym okre艣li on, w jaki spos贸b przenie艣膰 struktur臋 oraz zawarto艣膰 starej witryny na now膮 tak, aby nie utraci膰 ju偶 wypracowanych efekt贸w.

Jakie elementy powinien zawiera膰 audyt SEO strony?

Na rynku dost臋pnych jest wiele firm oraz specjalist贸w, a oferty przygotowania audytu s膮 do siebie bardzo zbli偶one. Trzeba sobie jednak jasno powiedzie膰, 偶e zawarto艣膰 dokumentu, kt贸ry b臋dzie wynikiem audytu mo偶e by膰 r贸偶ny.

Trudno jest jednoznacznie okre艣li膰 podstawowy zakres audytu SEO, poniewa偶 na innych obszarach b臋dziemy skupia膰 si臋 w przypadku strony lokalnej, nieco inaczej wygl膮da zakres audytu dla sklepu internetowego, a na jeszcze inne kwestie b臋dziemy zwraca膰 uwag臋 przeprowadzaj膮c audyt aplikacji typu PWA.

Warto jednak przed wyborem wykonawcy poprosi膰 o wst臋pne spektrum element贸w, kt贸re zostan膮 wzi臋te pod uwag臋 podczas jego wykonywania. Oto kilka podstawowych kwestii, kt贸re powinny by膰 wzi臋te pod uwag臋, aby prawid艂owo oceni膰 dostosowanie strony do algorytmu wyszukiwarki Google:

  1. Analiza danych z Google Analytics oraz Google Search Console
  2. Tagi i meta tagi:
    • Tag: 鈥瀟itle鈥
    • Meta tag: 鈥瀌escription鈥
    • Meta tag: 鈥渒eywords鈥
  3. Struktura nag艂贸wk贸w H1-H6
  4. Tre艣膰
    • Duplikacja wewn臋trzna oraz zewn臋trzna tre艣ci
    • Zalecenia rozbudowy i optymalizacji tre艣ci w obr臋bie struktury strony
  5. Analiza link贸w wychodz膮cych
  6. Analiza rozmiar贸w oraz wagi grafik na stronie
  7. Linkowanie wewn臋trzne
    • Breadcrumbs
    • Boksy linkuj膮ce
  8. INDEKSACJA 21
    • B艂臋dy 404
    • Przekierowania 301
    • Blokady indeksacji
    • Mapa strony
  9. Dane strukturalne
  10. Ocena wersji mobilnej serwisu
  11. Czas 艂adowania strony i mo偶liwo艣膰 jego optymalizacji

Najwa偶niejsze jest jednak, aby audyt strony skupia艂 si臋 poprawie element贸w, kt贸rej konsekwencj膮 b臋dzie rozwi膮zywanie faktycznego problemu danej witryny. Nale偶y tak偶e pami臋ta膰, 偶e audyt jest jedynie wst臋pem – na jego podstawie Klient powinien otrzyma膰 dodatkowy dokument, w kt贸rym uj臋ty b臋dzie zakres oraz koszt wdro偶e艅, kt贸re nale偶y przeprowadzi膰, aby strona sta艂a si臋 przyjazna dla wyszukiwarki.

Jaki jest koszt audytu SEO strony internetowej

Jaki jest koszt audytu SEO strony internetowej?

Koszt przygotowania audytu strony zale偶y od jego szczeg贸艂owo艣ci oraz wielko艣ci i sposobu budowy danej witryny. Zazwyczaj waha si臋 on od kilku do nawet kilkunastu tysi臋cy z艂otych w przypadku rozbudowanych serwis贸w contentowych czy sklep贸w internetowych.

Audyt jest wst臋pem do dalszych dzia艂a艅 – dobrze przygotowany audyt jest dla specjalisty SEO planem, kt贸ry nale偶y systematycznie wdra偶a膰. Koszt wdro偶e艅 po audycie jest przygotowywany indywidualnie i w niekt贸rych przypadkach (np. gdy do ich wykonania potrzebna jest praca WebDevelopera czy zewn臋trznego programisty) mo偶e przekroczy膰 warto艣膰 samego audytu.

Czy warto wykona膰 audyt SEO strony internetowej? Zdecydowanie tak! Dobrze zoptymalizowana strona jest 艂atwiejsza w pozycjonowaniu, a systematycznie budowana widoczno艣膰 i ruch z kana艂u organicznego przek艂ada si臋 bezpo艣rednio na wzrost przychod贸w i skalowanie biznesu Klienta.

Warto pami臋ta膰, 偶e ruch trafiaj膮cy na stron臋 z wynik贸w organicznych jest w wielu przypadkach najbardziej warto艣ciowym 藕r贸d艂em. Sp臋dzaj膮 oni najwi臋cej czasu w witrynie, odwiedzaj膮 wi臋ksz膮 ilo艣膰 podstron, a co za tym idzie – ch臋tniej dokonuj膮 konwersji, co realnie przek艂ada si臋 na sprzeda偶.

Je艣li chcesz dowiedzie膰 si臋, w jaki spos贸b znale藕膰 odpowiedniego wykonawc臋 audytu SEO koniecznie sprawd藕 artyku艂: Jak wybra膰 Agencj臋 SEO do wsp贸艂pracy?

Artyku艂 zosta艂 przygotowany przy wsp贸艂pracy z Agencj膮 KWISS.PL

Dodaj komentarz

Tw贸j adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola s膮 oznaczone *

Naszych Klient贸w stawiamy
na pierwszym miejscu!

Skontaktuj si臋 z nami

ul. Madali艅skiego 109/3
50-443 Wroc艂aw
+48 79 848 33 33

Porozmawiajmy
wi臋c o Twoich
potrzebach

Otrzymaj od nas bezp艂atn膮 wycen臋 w ci膮gu 24h
Skontaktuj si臋 z nami za pomoc膮 formularza
lub zadzwo艅 pod numer +48 79 848 33 33