Polska firma
SEO

Jak napisa膰 notatk臋 prasow膮?

Notatka prasowa, czyli kr贸tki tekst dziennikarski o charakterze informacyjnym, kt贸rego celem jest przekazanie odbiorcy wa偶nych informacji. Mo偶e informowa膰 o wydarzeniu, produkcie, us艂udze, ale te偶 wielu innych. Odpowiednio skonstruowana informacja prasowa pozwala budowa膰 pozytywny wizerunek firmy oraz marki w mediach. Aby jednak pozwoli艂a osi膮gn膮膰 zamierzony cel, powinna spe艂nia膰 okre艣lone wymagania. Jak napisa膰 notatk臋 prasow膮, kt贸ra przyci膮gnie uwag臋, a jednocze艣nie przeka偶e niezb臋dne informacje? Wyja艣niamy poni偶ej.

Notatka prasowa 鈥 czym powinna si臋 wyr贸偶nia膰?

Notatka prasowa najcz臋艣ciej przedstawia informacje o wydarzeniu, kt贸re mia艂o miejsce, ale mo偶e dotyczy膰 r贸wnie偶 szeregu innych np. opisywa膰 produkt, us艂ug臋 czy wiele innych. Charakterystycznym elementem informacji prasowej jest d艂ugo艣膰 i struktura 鈥 do艣wiadczeni copywriterzy zwracaj膮 uwag臋, 偶e musi to by膰 tekst kr贸tki i zwi臋z艂y. Najlepiej je艣li odpowiada na pytania: co, gdzie, kiedy, oraz dlaczego? Zawarcie w tego typu tek艣cie odpowiedzi na wskazane pytania pozwala przekaza膰 wszystkie cenne informacje. Kluczowy jest r贸wnie偶 fakt, 偶e pisanie tekst贸w tego typu musi by膰 obiektywne 鈥 jest to utw贸r stricte informacyjny.

Aby notatka prasowa lekko i dobrze si臋 czyta艂a, powinna by膰:

  • obiektywna i bezstronna,

  • poparta sprawdzonymi faktami,

  • w艂a艣ciwie sformatowana 鈥 idealnie, je艣li poza tytu艂ami i 艣r贸dtytu艂ami jest podzielona na akapity, kt贸re u艂atwiaj膮 czytanie tekstu,

  • bezb艂臋dna pod wzgl臋dem merytorycznym, stylistycznym i oczywi艣cie ortograficznym.

Jak sporz膮dzi膰 informacj臋 prasow膮?

Copywriter do stworzenia informacji prasowej musi si臋 odpowiednio przygotowa膰. Jednym z element贸w jest zaplanowanie tzw. piramidy dziennikarskiej. Jest to tzw. szereg dzia艂a艅 maj膮cy na celu uporz膮dkowanie tre艣ci, a jednocze艣nie zadbanie, by znalaz艂y si臋 w niej wszystkie niezb臋dne informacje.

Piramida dziennikarska sk艂ada si臋 z trzech poziom贸w:

  • wst臋pu 鈥 kr贸tkiej tre艣ci informuj膮cej, o czym b臋dzie tekst,

  • kilku akapit贸w 鈥 tre艣ci przedstawiaj膮cej wa偶ne wydarzenie, opis produktu czy us艂ugi, kt贸re mia艂y miejsce, i kt贸re s膮 przedmiotem tekstu,

  • w艂a艣ciwej tre艣ci 鈥 czyli szczeg贸艂owych informacji na temat opisywanego wydarzenia, produktu b膮d藕 us艂ugi.

Cz臋艣膰 specjalist贸w zaleca, by pisanie tekst贸w typu notatka prasowa sporz膮dza膰 zgodnie z zasad膮 odwr贸conej piramidy. W takim uk艂adzie najpierw powinny pojawi膰 si臋 konkretne informacje, a dopiero p贸藕niej szczeg贸艂y. Mo偶liwo艣ci jest wiele 鈥 ka偶dy copywriter ma inny styl pisania. Co wa偶ne, zar贸wno jedna, jak i druga metoda s膮 skuteczne. Du偶o wa偶niejsze jest zadbanie o to, by tre艣ci by艂y rzetelne, zgodne z faktami, a tekst by艂 poprawny pod wzgl臋dem merytorycznym, stylistycznym i oczywi艣cie ortograficznym. Chc膮c zachowa膰 obiektywny styl tekstu, nale偶y sporz膮dza膰 go w trzeciej osobie, ale jednocze艣nie ograniczy膰 liczb臋 epitet贸w. U偶ywanie okre艣le艅 鈥瀗ajlepszy鈥 czy 鈥瀗ajgorszy鈥 warto艣ciuj膮 dane wydarzenie i nakierunkowuj膮 odbiory dany punkt widzenia. Takie dzia艂ania w przypadku sporz膮dzania notatek prasowych s膮 niedopuszczalne.

Na co jeszcze zwr贸ci膰 uwag臋 przy sporz膮dzaniu notatki prasowej?

Sporz膮dzaj膮c notatk臋 prasow膮, warto nie tylko zwr贸ci膰 uwag臋 na jej poprawno艣膰, ale r贸wnie偶 zach臋cenie odbiorcy do zapoznania si臋 z ni膮. Kluczow膮 rol臋 odgrywa tytu艂. Atrakcyjny, przyci膮gaj膮cy uwag臋, ale jednocze艣nie zapowiadaj膮cy temat tekstu. Sporz膮dzaj膮c go, nale偶y pami臋ta膰, 偶e to od niego wszystko si臋 zaczyna i to na nim nie mo偶e si臋 zako艅czy膰.

R贸wnie wa偶ny, jak tytu艂 jest lead 鈥 wst臋p, okre艣lany przez wielu jako sedno sprawy. W tych kilku zdaniach powinny si臋 znale藕膰 odpowiedzi na pytania kto, co, gdzie, kiedy, jak oraz dlaczego? Co wa偶ne, nie mog膮 to by膰 suche informacje, ale ciekawie zaprezentowana tre艣膰, kt贸ra zach臋ci do zapoznania si臋 z dalsz膮 cz臋艣ci膮 informacji prasowej.

Najwa偶niejsze informacje odno艣nie do wydarzenia, produktu b膮d藕 us艂ugi powinny znale藕膰 si臋 w rozwini臋ciu. To tu nale偶y szczeg贸艂owo rozwin膮膰, czego dotyczy notatka, co i gdzie si臋 wydarzy艂o oraz z jakiego powodu. Je艣li w wydarzeniu bra艂a udzia艂 osoba uznana w 艣rodowisku bran偶owym, z autorytetem 鈥 warto urozmaici膰 tekst jej wypowiedzi膮. Dok艂adnie tak samo warto post膮pi膰 w przypadku prezentowania produktu b膮d藕 us艂ugi 鈥 kilka s艂贸w od pomys艂odawcy i tw贸rcy zach臋ca odbiorc贸w do zapoznania si臋 z tre艣ci膮, a to jest kluczem do osi膮gni臋cia zamierzonego celu.

Bez wzgl臋du na to, czy pisanie tekstu dotyczy informacji prasowej, czy te偶 innej tre艣ci, powinno obejmowa膰 r贸wnie偶 stworzenie kr贸tkiego podsumowania. W kilku, dos艂ownie 3-4 zdaniach, warto podkre艣li膰 to, co najwa偶niejsze. Copywriterzy zauwa偶aj膮, 偶e w zako艅czeniu powinny znale藕膰 si臋 informacje niezb臋dne do zapami臋tania przez odbiorc臋.

Tak sporz膮dzona notatka prasowa nie powinna by膰 zbyt d艂uga. Pomimo i偶 zgodnie z przedstawionymi informacjami musi sk艂ada膰 si臋 z szeregu element贸w, to jednak zwi臋z艂e ich przedstawienie powinno umo偶liwi膰 zmieszczenie si臋 w maksymalnie 2 stronach A4.

Sporz膮dzaj膮c notatk臋 prasow膮, nale偶y pami臋ta膰 o tym, 偶e prezentowana tre艣膰 powinna by膰 aktualna 鈥 najwa偶niejsze jest to, co tu i teraz. Dobrym zwyczajem jest r贸wnie偶 podanie na ko艅cu tekstu danych kontaktowych. Osoby zainteresowane wydarzeniem czy produktem powinny mie膰 u艂atwiony kontakt z copywriterem sporz膮dzaj膮cym tre艣膰. Wielu decyduje si臋 r贸wnie偶 na wzbogacenie suchego tekstu infografik膮, kt贸ra nie tylko uatrakcyjnia informacj臋, ale te偶 skupia najcenniejsze wiadomo艣ci.

Na koniec warto wspomnie膰 o jednej z wa偶niejszych zasad, tj. konieczno艣ci przeczytania tekstu przed wys艂aniem. Pisanie tekst贸w to tylko z pozoru proste zadanie 鈥 konieczno艣膰 zwr贸cenia uwagi na wiele szczeg贸艂贸w sprawia, 偶e 艂atwo pope艂ni膰 b艂膮d. Co wi臋cej, sporz膮dzaj膮c tre艣ci samodzielnie 鈥 trudno je wy艂apa膰. Z tego te偶 wzgl臋du specjali艣ci zalecaj膮, by przed publikacj膮 tre艣膰 zosta艂a sprawdzona przez korektora b膮d藕 chocia偶by kogo艣 znajomego. Spojrzenie innej osoby pozwala nie tylko wy艂apa膰 wszelkie b艂臋dy, ale przede wszystkim okre艣li膰, czy wszystko jest jasno i zrozumiale przedstawione. Dobrze, je艣li tre艣膰 jest napisana prostym j臋zykiem, pozbawionym r贸偶nego rodzaju ozdobnik贸w, wykrzyknik贸w i innych zb臋dnych znak贸w.

Je艣li potrzebujesz pomocy w sporz膮dzeniu notatki prasowej, kt贸ra zwr贸ci uwag臋 odbiorcy, a jednocze艣nie b臋dzie konkretna i rzetelna 鈥 skorzystaj z naszej pomocy!

Opinie u偶ytkownik贸w

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...

Dariusz Brzezicki

Dodaj komentarz

Tw贸j adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola s膮 oznaczone *

Naszych Klient贸w stawiamy
na pierwszym miejscu!

Skontaktuj si臋 z nami

ul. Madali艅skiego 109/3
50-443 Wroc艂aw
+48 79 848 33 33

Porozmawiajmy
wi臋c o Twoich
potrzebach

Otrzymaj od nas bezp艂atn膮 wycen臋 w ci膮gu 24h
Skontaktuj si臋 z nami za pomoc膮 formularza
lub zadzwo艅 pod numer +48 79 848 33 33