Polska firma
SEO

Strategia contentowa w e-commerce, czyli jak zaplanowa膰 rozw贸j tre艣ci w sklepie internetowym?

Nikogo nie trzeba przekonywa膰, jak istotna jest obecno艣膰 unikalnej i warto艣ciowej tre艣ci na stronie internetowej. M贸wi si臋 wr臋cz, 偶e to jeden z filar贸w budowania widoczno艣ci w Google (tu偶 obok technicznego SEO i link buildingu). Szczeg贸lnym typem witryn, o wyj膮tkowo du偶ym zapotrzebowaniu na tre艣膰, s膮 sklepy internetowe. Z tego artyku艂u dowiesz si臋, jak stworzy膰 strategi臋 contentow膮 on-site dla sklepu dzia艂aj膮cego w bran偶y modowej, z uwzgl臋dnieniem sezonowo艣ci i ograniczonego bud偶etu na copywriting.

Rola tre艣ci w sklepie internetowym

Nowoczesny sklep internetowy dzia艂aj膮cy w bran偶y odzie偶owej czy obuwniczej nie jest tylko wirtualnym salonem sprzeda偶owym, gdzie na p贸艂kach le偶膮 pi臋kne towary, a konsument chodzi, ogl膮da i dodaje je do koszyka. Owszem, sfera wizualna jest niezwykle wa偶na, wysokiej jako艣ci zdj臋cia pokazuj膮ce zalety produktu, powinny zach臋ca膰 do zakupu, jednak r贸wnie istotne jest, aby klient m贸g艂 liczy膰 na porad臋 i profesjonalne wsparcie, podobnie jak w sklepie stacjonarnym mo偶e liczy膰 na pomoc ekspedienta.

Tre艣ci pe艂ni膮 wi臋c rol臋 o wiele wa偶niejsz膮 ni偶 tylko pozyskanie ruchu z wyszukiwarki Google. Musz膮 przyci膮gn膮膰 klienta na stron臋 i upewni膰 go, 偶e trafi艂 we w艂a艣ciwe miejsce. Nast臋pnie wskaza膰 mu produkty, kt贸re najlepiej spe艂ni膮 jego oczekiwania, zaproponowa膰 produkty podobne, a mo偶e te偶 komplementarne i zapewni膰 go, 偶e dokona艂 w艂a艣ciwego wyboru. A tak偶e odpowiedzie膰 na nurtuj膮ce klienta pytania (jak dany produkt piel臋gnowa膰?), przedstawi膰 rozwi膮zanie problemu (co zrobi膰, kiedy produkt zacznie traci膰 swoje w艂a艣ciwo艣ci?) lub podsun膮膰 inspiracj臋 (co jest modne w tym sezonie?).

Strategia contentowa w e-sklepie 鈥 od czego zacz膮膰?

Pierwszym krokiem w tworzeniu wi臋kszo艣ci strategii jest ustalenie cel贸w, kt贸re chcemy osi膮gn膮膰 dzi臋ki jej wdro偶eniu. W przypadku strategii contentowej musimy jednak pami臋ta膰, 偶e optymalizacja i rozbudowa tre艣ci w witrynie to tylko jeden z element贸w dzia艂a艅 SEO i sam膮 tre艣ci膮 nie zawojujemy Google. Je艣li zdecydujemy si臋 wyznaczy膰 dla prowadzonych dzia艂a艅 konkretne wska藕niki KPI (ang. Key Performance Indicators) i oszacowa膰 spodziewane wzrosty ruchu organicznego czy widoczno艣ci w czasie, ma to sens tylko przy za艂o偶eniu, 偶e opr贸cz rozbudowy contentu, r贸wnolegle b臋dziemy te偶 dzia艂a膰 w pozosta艂ych obszarach SEO, czyli poprawimy b艂臋dy techniczne na stronie, usprawnimy indeksacj臋, regularnie b臋dziemy pozyskiwa膰 linki zwrotne itd.

Jak oceni膰 zapotrzebowanie na tre艣膰?

Okre艣lenie zapotrzebowania na nowy content polega w du偶ym uproszczeniu na okre艣leniu, jakiego rodzaju tre艣ci b臋dziemy potrzebowa膰 i w jakiej obj臋to艣ci.

Je偶eli dzia艂amy w ograniczonym bud偶ecie i nie mo偶emy sobie pozwoli膰 na zam贸wienie hurtem wszystkich opis贸w kategorii, podkategorii, producent贸w, produkt贸w, na pocz膮tek najlepiej wybra膰 do uzupe艂nienia tylko najwa偶niejsze sekcje witryny, do kt贸rych chcemy kierowa膰 ruch organiczny z najpopularniejszych zapyta艅. Zazwyczaj s膮 to strony zbiorcze, czyli kategorie, podkategorie i strony wa偶niejszych producent贸w, a tak偶e blog, kt贸ry powinni艣my regularnie uzupe艂nia膰 o nowe tre艣ci.

Analiza konkurencji

Drugim krokiem jest analiza konkurencji. Cz臋sto zdarza si臋, 偶e konkurenci wskazani przez naszego klienta nie s膮 tymi samymi, z kt贸rymi sklep b臋dzie konkurowa艂 w czo艂贸wce Google. Przyk艂adem mo偶e by膰 sklep obuwniczy kieruj膮cy ofert臋 do okre艣lonego segmentu klient贸w, kt贸ry wskaza艂 4 inne sklepy o podobnym profilu, natomiast nie uwa偶a za swoj膮 konkurencj臋 serwis贸w typu Eobuwie czy CCC. W takim wypadku warto przeprowadzi膰 analiz臋 dwutorowo.

Konkurent贸w wskazanych przez klienta najpierw analizujemy pod k膮tem ich og贸lnej widoczno艣ci w Google i wybieramy sklepy o widoczno艣ci wi臋kszej od naszej. Nast臋pnie weryfikujemy zawarto艣膰.

tre艣ci w r贸偶nych sekcjach strony (analogicznie, jak w naszym sklepie 鈥 sprawdzamy kolejno strony kategorii, producent贸w, bloga itd.). Na tej podstawie mo偶emy wst臋pnie oszacowa膰, 偶e je艣li chcemy z nimi konkurowa膰, to na przyk艂ad opisy kategorii powinny by膰 nie kr贸tsze ni偶 4000 zzs, a artyku艂y blogowe nie kr贸tsze ni偶 5000 zzs.

W przypadku sklep贸w internetowych, najpopularniejsze frazy kluczowe zwykle odnosz膮 si臋 do kategorii i podkategorii produkt贸w, wi臋c w kolejnym kroku warto sprawdzi膰, co Google aktualnie wy艣wietla w top 10 na kilka-kilkana艣cie najpopularniejszych zapyta艅. Mo偶na w tym celu u偶y膰 raportu 鈥濧naliza SERP鈥 w Senuto, kt贸ry pokazuje m.in. obj臋to艣膰 tre艣ci na ka偶dej z wy艣wietlanych stron. Po odrzuceniu skrajnych warto艣ci, obj臋to艣膰 u艣redniamy i nanosimy ewentualn膮 poprawk臋 na wcze艣niej przyj臋te warto艣ci.

Niekt贸rzy twierdz膮, 偶e im d艂u偶sza tre艣膰, tym lepiej dla SEO. Uwa偶am, 偶e w przypadku opis贸w kategorii niekoniecznie. Jezeli dysponujemy ograniczonym bud偶etem i miesi臋cznie mo偶emy przygotowa膰 jedynie np. 12k znak贸w tre艣ci, lepiej podzieli膰 to na 3-4 kategorie, ni偶 przygotowa膰 tylko jeden opis. W wielu przypadkach to wystarczy, by konkurowa膰 z wi臋kszymi od siebie, poniewa偶 jak wiemy, nie tylko content decyduje o widoczno艣ci w Google, a opisy zawsze mo偶na p贸藕niej rozbudowa膰.

Jak unikn膮膰 kanibalizacji tre艣ci?

Charakterystyczn膮 cech膮 sklep贸w z asortymentem modowym jest podzia艂 na kilka g艂贸wnych sekcji: damskie, m臋skie, dzieci臋ce i cz臋sto outlet, w obr臋bie kt贸rych znajduj膮 si臋 identyczne podkategorie produkt贸w.

Mo偶e to w skrajnym przypadku prowadzi膰 do sytuacji, gdy w jednym sklepie mamy kilka bardzo podobnych kategorii r贸偶ni膮cych si臋 od siebie tylko list膮 produkt贸w, ale o takiej samej albo bardzo zbli偶onej tre艣ci tagu Title i nag艂贸wka H1. Je偶eli dodatkowo produkty na li艣cie nosz膮 nazwy takie jak sneakersy zamszowe X, sneakersy niebieskie Y, bia艂e sneakersy Z, a na stronie brakuje jakiegokolwiek dodatkowego opisu, to wyszukiwarka mo偶e mie膰 problem z w艂a艣ciwym dopasowaniem strony do zapyta艅 u偶ytkownik贸w, co mo偶e skutkowa膰 wy艣wietlaniem jej na dalszych pozycjach w Google.

Kluczem do unikni臋cia kanibalizacji jest w takim przypadku przy艂o偶enie szczeg贸lnej uwagi do rozr贸偶nienia wszystkich najwa偶niejszych element贸w tre艣ci stron kategorii tak, aby wyra藕nie wskaza膰 wyszukiwarce, pod kt贸rym adresem znajdzie sneakersy damskie, m臋skie, dzieci臋ce, a gdzie sneakersy z wyprzeda偶y. Szczeg贸lnie wa偶n膮 rol臋 pe艂ni膮 tu prawid艂owo zoptymalizowane opisy kategorii.

Strategia contentowa a sezonowo艣膰

Planuj膮c strategi臋 contentow膮 dla sklepu z odzie偶膮 lub obuwiem, warto r贸wnie偶 ustali膰, kt贸re produkty s膮 sezonowe, a kt贸re wzgl臋dnie ca艂oroczne, tak by m贸c z wyprzedzeniem zaplanowa膰 dzia艂ania, kt贸re pozwol膮 w sezonie pozyska膰 jak najwi臋cej ruchu organicznego.

Sezonowo艣膰 jest szczeg贸lnie widoczna w bran偶y obuwniczej, gdzie niekt贸re rodzaje obuwia praktycznie z definicji przynale偶膮 do konkretnej pory roku, jak sanda艂y i klapki noszone g艂贸wnie latem, czy 艣niegowce noszone tylko zim膮. Z kolei niekt贸re rodzaje obuwia przej艣ciowego odnotowuj膮 鈥瀏贸rki鈥 wiosn膮 i jesieni膮. Sezonowo艣膰 poszczeg贸lnych grup produkt贸w naj艂atwiej zweryfikowa膰 w Google Trends, sprawdzaj膮c najlepiej kilka lat wstecz, w jakich miesi膮cach roku liczba wyszukiwa艅 danego produktu zaczyna rosn膮膰 i kiedy dok艂adnie przypada szczyt zainteresowania.

Dzia艂ania dla stron kategorii sezonowych warto zacz膮膰 co najmniej na kilka miesi臋cy przed szczytem sezonu. Je偶eli np. boomu na botki damskie spodziewamy si臋 na prze艂omie wrze艣nia i pa藕dziernika, to dzia艂ania dla stron kategorii i podkategorii botk贸w powinni艣my zacz膮膰 co najmniej 3-4 miesi膮ce wcze艣niej, czyli najp贸藕niej w czerwcu, optymalizuj膮c lub uzupe艂niaj膮c ich tre艣ci, pozyskuj膮c linki zwrotne, a tak偶e przygotowuj膮c powi膮zane tematycznie artyku艂y blogowe.

W harmonogramie rozwoju bloga warto te偶 uwzgl臋dni膰 rozmaite wydarzenia i okazje cykliczne takie jak 艣wi臋ta (Bo偶e Narodzenie, Wielkanoc), Sylwester, Dzie艅 Kobiet/Matki/Ojca/Dziecka, Black Friday, Cyber Monday.

Jak powi膮za膰 r贸偶ne typy tre艣ci w e-sklepie?

Dobra strategia contentowa w sklepie internetowym powinna obejmowa膰 nie tylko obj臋to艣ciow膮 rozbudow臋 tre艣ci, ale te偶 powi膮zanie ich mi臋dzy sob膮 w taki spos贸b, 偶eby stanowi艂y warto艣ciowe dla klienta uzupe艂nienie informacji o okre艣lonym produkcie, grupie produkt贸w lub zagadnieniu. O ile w przypadku stron produkt贸w i kategorii, w wi臋kszo艣ci sklep贸w nie ma z tym problemu, to artyku艂y blogowe wydaj膮 si臋 by膰 jeszcze traktowane nieco po macoszemu. Sekcja blogowa, je艣li w og贸le jest, funkcjonuje zwykle gdzie艣 na peryferiach witryny, a ze 鈥瀞przeda偶ow膮鈥 cz臋艣ci膮 sklepu 艂膮cz膮 j膮 cz臋sto tylko linki do produkt贸w, z kolei w 鈥瀞przeda偶owej鈥 cz臋艣ci o istnieniu bloga informuje jedynie link w stopce strony. Taki stan powoduje, 偶e potencja艂 zawarto艣ci witryny nie zostaje w pe艂ni wykorzystany. Jak to zmieni膰?

Do dobrych praktyk nale偶y umieszczanie boks贸w z odno艣nikami do artyku艂贸w blogowych (np. 3 najnowszych) na stronach wszystkich typ贸w (tj. na stronie g艂贸wnej, stronach kategorii i podkategorii, producent贸w, kart produkt贸w, artyku艂贸w blogowych) w taki spos贸b, 偶eby odno艣niki prowadzi艂y do artyku艂贸w tematycznie powi膮zanych z ich tre艣ci膮. Przyk艂adowo w sklepie obuwniczym:

  • Na stronie produktu 鈥瀊ia艂e sneakersy sk贸rzane nr XYZ鈥 mog膮 znale藕膰 si臋 odno艣niki do artyku艂贸w o tytu艂ach: Jak czy艣ci膰 bia艂e buty? Jak impregnowa膰 obuwie sk贸rzane? Modne stylizacje z bia艂ymi sneakersami

  • Na stronie kategorii 鈥濨otki damskie zamszowe鈥 鈥 do artyku艂贸w typu: Jak dobra膰 botki do sukienki? Jak czy艣ci膰 obuwie zamszowe? Modne buty na jesie艅 鈥 najlepsze stylizacje 2021

  • W kategoriach typowo sezonowych 鈥 do artyku艂贸w zwi膮zanych z sezonem, np. Jakie buty spakowa膰 na wakacje? Jak czy艣ci膰 buty z soli?

  • Na stronach producent贸w – do artyku艂贸w bardziej og贸lnych, np. Jak dobra膰 rozmiar buta? Jak zmierzy膰 stop臋? Jak wybra膰 wygodne buty do pracy?

Mo偶liwych kombinacji jest naprawd臋 wiele, a korzy艣ci膮 takiego powi膮zania kategorii, produkt贸w i bloga jest nie tylko zag臋szczenie linkowania wewn臋trznego w witrynie, ale przede wszystkim to, 偶e u偶ytkownik b臋dzie m贸g艂 nie tylko dokona膰 zakupu, ale te偶 zasi臋gn膮膰 fachowej porady, czy znale藕膰 inspiracj臋, co pozytywnie wp艂ynie na wizerunek sklepu i by膰 mo偶e zach臋ci go do skorzystania z oferty ponownie w przysz艂o艣ci.

Opinie u偶ytkownik贸w

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (6 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...

Ma艂gorzata 呕urawska

Dodaj komentarz

Tw贸j adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola s膮 oznaczone *

Naszych Klient贸w stawiamy
na pierwszym miejscu!

Skontaktuj si臋 z nami

ul. Madali艅skiego 109/3
50-443 Wroc艂aw
+48 79 848 33 33

Porozmawiajmy
wi臋c o Twoich
potrzebach

Otrzymaj od nas bezp艂atn膮 wycen臋 w ci膮gu 24h
Skontaktuj si臋 z nami za pomoc膮 formularza
lub zadzwo艅 pod numer +48 79 848 33 33