Spośród najchętniej wybieranych systemów zarządzania treścią, platforma WordPress zasługuje na szczególną uwagę. To na niej stoi niemal jedna trzecia wszystkich stron www: od prostych blogów, przez strony firmowe, aż po bardziej zaawansowane sklepy internetowe. Od pierwszego wydania w 2003 r., ten bezpłatny CMS wciąż zyskuje na popularności. Klienci Afterweb bardzo często zadają nam pytanie, czy WordPress to dobry wybór do obsługi strony tworzonej pod SEO. Odpowiedź może być tylko jedna: tak. W tym wpisie spróbujemy uzasadnić, dlaczego. Dowiedz się więcej i zdecyduj, czy Twoja strona powinna zostać postawiona na WordPressie.
Poznaj rodzaje CMSów i świadomie dokonaj wyboru
CMS, czyli z ang. Content Management System, to specjalne oprogramowanie pozwalające zarządzać stroną internetową z panelu administracyjnego. Tu warto wspomnieć o rozróżnieniu na CMSy autorskie, opracowywane przez agencje dla konkretnego klienta oraz otwarte CMSy Open Source, dostępne bezpłatnie, ale posiadające otwarty kod źródłowy. Spośród Trójki – WordPress, Drupal i Joomla – WordPress jest często oceniany przez ekspertów jako najlepszy dla osób, które chcą projektować i zarządzać własnymi stronami internetowymi bez potrzeby dodatkowego studiowania lub zatrudnienia programisty. Zarówno systemy komercyjne i open source mają swoje wady i zalety. Przy decyzji jakiego oprogramowania będziemy używać powinniśmy wziąć pod uwagę przede wszystkim jakim rodzajem serwisu chcemy zarządzać. Ma to niemałe znaczenie, kiedy chcemy budować stronę pod SEO, a więc celujemy w topowe pozycje w wyszukiwarce Google.
Administracja strony WordPress to przyjemność!
Omawiając zalety platformy WordPress pod kątem SEO, warto zacząć od łatwości jej obsługi. Stawiając stronę www na wybranym CMSie trzeba mieć świadomość tego, że zarządzać nią będą nie tylko specjaliści SEO, ale i sami klienci – często mali przedsiębiorcy lub właściciele lokalnych sklepów internetowych, które da się przyjaźnie zoptymalizować. Aby sprawnie poradzić sobie z samodzielnym zamieszczeniem wpisu na firmowym blogu czy dodaniem nowego produktu do asortymentu, konieczne jest posiadanie specjalistycznej wiedzy lub dostępu do intuicyjnego panelu administracyjnego. Takiego, jak ten oferowany przez WordPress: skrypt, choć dostarcza niezliczoną ilość funkcji, jest łatwy w obsłudze. W odróżnieniu od innych popularnych CMSów, ten może być zarządzany przez osoby, które nigdy wcześniej nie miały do czynienia z administrowaniem stroną www.
Prosta optymalizacja treści pod SEO
Pulpit nawigacyjny oprogramowania WordPress już na poziomie edytora postów uwzględnia potrzeby użytkowników, dla których optymalizacja SEO ma niebagatelne znaczenie. Nowoczesne mechanizmy pozwalają dostosować układ strony oraz URLe do potrzeb wyszukiwarki. Nieskomplikowane zarządzanie kategoriami, menu i tagami to podstawa, jeśli chcemy, by nasza strona została zauważona przez użytkowników internetu. Wykorzystując możliwości jakie daje nam WordPress, nawet bez konieczności instalacji dodatkowych wtyczek jesteśmy w stanie stworzyć stronę przyjazną SEO. Wystarczy w pełni wykorzystać potencjał kreatora tekstu poprzez takie czynności, jak: nadanie unikalnego tytułu, stworzenie nagłówków zawierających frazy kluczowe lub przygotowanie długiego tekstu o dobrym nasyceniu słowami, zapewniającymi widoczność ws wynikach wyszukiwania. WordPress umożliwia wygodną redakcję tekstu przed publikacją, dzięki czemu autor jest w stanie na bieżąco wprowadzać poprawki, modyfikować konstrukcję wpisu oraz pilnować, aby rozmieszczenie słów kluczowych było naturalne.
Linkowanie wewnętrzne ma znaczenie dla SEO
Kolejna istotna kwestia to wzmocnienie pozycji serwisu poprzez poprawę jego indeksowania. Oprogramowanie WordPress pozwala jednym kliknięciem umieścić w tekście link opatrzony atrybutem dofollow, prowadzący do innego wpisu lub podstrony. Takie działanie ma ogromne znaczenie dla pracy robotów indeksujących, które przemierzają strony www badając je pod określonym kątami. Gdy zadbamy o prawidłowe linkowanie wewnętrzne (w treści oraz w menu), struktura serwisu umożliwi robotom płynne przemieszczanie się po naszej witrynie. Jednocześnie skorzystają na tym osoby odwiedzające stronę – które z pewnością docenią możliwość bezpośredniego przejścia do interesującej ich kategorii lub produktów. Bardzo ważne jest, aby regularnie ulepszać wewnętrzną strategię linkowania. Dodając odpowiednie linki wewnętrzne, upewniasz się, że Google prawidłowo rozumie:
- trafność stron
- związek między stronami
- wartość stron
Przydatne wtyczki SEO do WordPress
Wcześniej pisaliśmy, że WordPress pozwala budować stronę www pod SEO bez konieczności instalowania dodatkowych wtyczek (ang. plugins). Czemu jednak z nich nie korzystać, skoro są dostępne za darmo, a tak wiele wnoszą do procesu optymalizacji? Wtyczki nie tylko zwiększają funkcjonalność witryny, ale także w dużym stopniu pomagają w jej optymalizowaniu. Przykładem jest wtyczka Yoast SEO, nieoceniona w analizowaniu tekstów pod kątem SEO, tworzeniu opisów description, a nawet zarządzaniu wartościowym linkowaniem on-site.
Jeszcze inne przydatne wtyczki to m.in. WordPress Image SEO, ułatwiająca automatyczne uzupełnianie plików graficznych o alty i title oraz W3 Super Cache (albo jej zaawansowana alternatywa: WP Total Cache), przyspieszająca pracę witryny. SEO Ultimate (jest w stanie importować i eksportować dane z różnych źródeł, w tym zewnętrznych wtyczek SEO). Premium SEO Pack (dobrze znana wtyczka SEO, która jest wyposażona w pełen zestaw fajnych funkcji SEO, w tym udostępnianie społecznościowe, optymalizację obrazu i śledzenie SERP). All in One Schema.org Rich Snippet (służy do oznaczania postów / stron za pomocą fragmentów rozszerzonych). Seo By Squirrly (świetna wtyczka, jeśli chodzi o optymalizację treści obejmującą określone słowa kluczowe. Sprawdza najważniejsze części, takie jak to, czy słowa kluczowe są skutecznie używane w tytule, treści i adresie URL).Wyżej wymienione wtyczki należą do najczęściej używanych kategorii i są w stanie rozwiązać większość problemów napotykanych przez webmasterów. Dzięki takim wtyczkom, kreowanie strony pod SEO jest jeszcze łatwiejsze – administrator otrzymuje wskazówki i sugestie dotyczące tego, co zmienić, aby optymalizacja stron www była efektywna i rozwojowa.
Optymalizacja strony i WordPress idą w parze
Po uruchomieniu strony, uzupełnieniu jej w atrakcyjne treści i odpowiednio opisane grafiki, jak również zadbaniu o przemyślaną strukturę i zainstalowaniu wtyczek, trzeba skonfigurować ją w Google Analytics i Google Search Console. Tu ponownie WordPress nie zawodzi: konfiguracja jest bezproblemowa i trwa zaledwie kilka minut. Śledząc ruch na naszej stronie www będziemy mogli ocenić m.in. to, jakie zapytania generują konwersję lub ile czasu użytkownicy spędzają na poszczególnych podstronach. Warto podkreślić, że SEO optymalizacja strony powinna uwzględniać również szybkość jej ładowania się. Szybkość witryny jest jednym z ważniejszych czynników rankingowych, ponadto jeżeli czas ładowania witryny jest długi, użytkownicy będą sfrustrowani i współczynnik odrzuceń bedzie większy. Czas ładowaia strony możemy sprawdzic w Google PageSpeed Insights. Na szybkość ładowania strony wpływ mają nie tylko czynniki wewnętrzne, ale przede wszystkim hosting – jego wybór nie może więc być przypadkowy. Hosting WordPress musi być wydajny i dopasowany do potrzeb danej witryny.
Responsywna strona z WordPressem
Liczba użytkowników korzystających z wyszukiwarek ze smartfonów i tabletów wzrosła w ciągu ostatnich kilku lat, dlatego strona dostosowana do mniejszych ekranów to jedna z podstawowych kwestii. Jeśli korzystasz z WordPress, nie masz się czym martwić. Większość motywów jest odpowiednio zoptymalizowana pod kątem telefonów komórkowych. Jeśli Twoja witryna została utworzona o motyw, który nie został zbudowany w celu zapewnienia responsywności, możliwe jest dodanie responsywności mobilnej za pomocą wtyczek WordPress, które pomagają zoptymalizować części witryny w celu łatwiejszego przeglądania na urządzeniach mobilnych. Wtyczki mobilne WordPress, takie jak Jetpack i Wptouch, można pobrać z katalogu wtyczek WordPress i zainstalować w witrynie, aby zwiększyć szybkość, optymalizację obrazu i inne funkcje dostosowane do urządzeń mobilnych.
Potężny system CMS, jakim jest WordPress, bez wątpienia zasługuje na uwagę małych i średnich przedsiębiorców, którzy chcą mieć dobrze zoptymalizowane strony www. Zaoszczędzi właścicielowi, dużo czasu, gdyż ma narzędzia i funkcje, które są niezastąpione. Podsumowując, WordPress jest nadal jedną z najbardziej przyjaznych platform dla SEO. Mamy nadzieję, że artykuł pomógł odpowiedzieć na niektóre z wielu pytań, które przychodzą na myśl, gdy po raz pierwszy decydujesz się założyć stronę internetową. Trzeba przy tym pamiętać, że SEO to złożone pojęcie, wymagające indywidualnego podejścia i specjalistycznych umiejętności. Chcąc optymalizować stronę postawioną na WordPressie warto więc skorzystać z profesjonalnej pomocy.
Ciekawe podejście do SEO. Tak, by skupić się na samej stronie www od środka i zadbać o jej wnętrze. A później uwzględnić linkowanie i inne działania promocyjne 🙂
Osobiście uważam, że w SEO skupienie się na właściwym odbiorze strony przez algorytmy jest rzeczą podstawową. Bez zoptymalizowanej strony wszystkie działania w pozycjonowaniu nie będą tak efektywne, jak mogłyby być.