Wiele osób na początku swojej drogi z promowaniem serwisu w internecie prawdopodobnie zadaje sobie to pytanie właśnie teraz. Od czego zależą koszty kampanii Google Adwords? Aby odpowiedzieć na to pytanie powinniśmy najpierw zgłębić samą metodę funkcjonowania kampanii linków sponsorowanych.
Zanim przystąpimy do rzeszy zadowolonych klientów Google Adwords i zarejestrujemy się w systemie dla reklamodawców pod tym linkiem, musimy jeszcze dowiedzieć się na jakich zasadach odbywa się płatność za usługę oraz jak kształtują się koszty i budżet naszych przyszłych działań.
CPC co to?
CPC (ang. Cost Per Click) jest to model płatności za reklamę w wyszukiwarce, polegający na płaceniu za kliknięcie, a nie za wyświetlenie. Co to znaczy w praktyce? W ramach CPC reklamodawca ponosi koszt tylko wtedy, gdy użytkownik sieci kliknie w prezentowaną treść i przejdzie na promowaną stronę.
Kampanie reklamowe Google mogą być prowadzone w różnych modelach rozliczeń. Pierwszy z nich, najpopularniejszy to system CPC (cost per click), czyli płatność za każde kliknięcie w naszą reklamę – w tej sytuacji nie płacimy za wyświetlanie naszych linków sponsorowanych. Takie rozwiązanie cieszy się dużym zainteresowaniem, ponieważ płacimy tylko w przypadku, kiedy na naszą stronę wchodzi potencjalny klient. Można także rozliczać się przy pomocy eCPC, czyli ulepszonego CPC w którym strategia ustalania stawek dostosowuje maksymalne CPC w celu zwiększenia konwersji z reklam.
Jednak Google Adwords proponuje też rozliczenia typu vCPM (viewable cost per mile), czyli pobierana jest opłata za tysiąckrotne widoczne wyświetlenie naszej reklamy (reklamę widać na ekranie w co najmniej 50% i nie krócej niż sekundę w przypadku reklam w sieci reklamowej oraz nie krócej niż dwie sekundy w przypadku reklam wideo). Kliknięcia w nią pozostają w tym wypadku bez wpływu na koszt kampanii.
Kolejną metodą określenia stawek za reklamę jest koszt obejrzenia wideo TrueView poprzez CPV (cost per view) w którym płacimy za wyświetlenie filmu lub inne interakcje użytkownika z filmem, np. kliknięcie nakładki z wezwaniem do działania, kart i banerów wyświetlonych podczas filmu, (zależnie od tego, co nastąpi wcześniej).
Wybór kwoty stawki możliwy jest także poprzez CPA (cost per action), w którym zapłata za usługę przewiduje jej określone przygotowanie tak, aby spełniała ustalone warunki. W tym systemie określamy nasz maksymalny koszt jaki jesteśmy w stanie przeznaczyć w celu pozyskania konwersji, opłata jest pobierana za kliknięcie w reklamę.
Jaki będzie ostateczny koszt reklamy w Google AdWords?
Najtańsze kliknięcia w reklamę tekstową to koszt rzędu kilku groszy, jednak najdroższe opłaty sięgają już nawet kilkunastu złotych i więcej. Z reguły wiązane są z bardzo konkurencyjnymi branżami w rodzaju ubezpieczeń, turystyki czy też finansów. Wszystko zależy od wybranych przez nas słów kluczowych – te najbardziej konkurencyjne będą oczywiście najdroższe, jednak te o umiarkowanej konkurencji nie będą stanowić zbytniego obciążenia portfela i będziemy mogli z łatwością dołączyć je do swojej kampanii reklamowej.
Najlepszą odpowiedzią na pytanie, ile będzie kosztowała kampania Google AdWords będzie zatem: Tyle, ile zdecydujesz się na nią przeznaczyć. Warto jednak podejść do tematu bardziej pragmatycznie. Zadać sobie trochę trudniejsze pytanie: Jakie są cele naszej kampanii reklamowej i co chcemy dzięki niej osiągnąć? Dopiero mając jasno określoną konwersję można skutecznie estymować budżet potrzebny do realizacji skutecznej kampanii reklamowej w AdWords. Ostatecznie to Klient w porozumieniu z agencją w szczegółach ustala budżet reklamy i przelewa odpowiednie kwoty na poczet kampanii. Warto jednak przez cały czas pracować nad kształtem naszych wysiłków i optymalizować kampanię, tak, by koszty były jeszcze niższe, a efekty jeszcze bardziej zadowalające. W razie jakichkolwiek problemów najlepiej jednak zdać się na pomoc naszych specjalistów, którzy już na wstępie dobrze skonfigurują nasze reklamy i ich koszty. Zapraszamy do kontaktu.
Wspaniale opisany problem dotyczący wariantów i kosztów kampanii AdWords! Wydaje mi się, że podejmowanie decyzji na własną rękę jest dość trudne i związane z ryzykiem otrzymania niezadowalających rezultatów. Warto doradzić się w tej sprawie specjalistów.
Krótko, zwięźle i na temat. Problemem jest tutaj zapewne budżet w standardowym modelu CPC dla reklamy strony internetowej. Np w branży transportowej wydanie 200-300 zł dziennie, nie jest problemem a raczej czymś standardowym. Oczywiście Adwords ma swój niepodważalny plus: efekt natychmiastowy
Bardzo przydatne porady, zawsze myślałem że taka reklama w Google Adword jest zdecydowanie droższa. Muszą sprawdzić interesujące mnie słowa kluczowe i może nie będzie, to tak duży wydatek. Dzięki za ten poradnik, na pewno przyda się osobom, które nie znają się tak dobrze na marketingu internetowym.
Świetnie opisane. Nie mając wiedzy marketingowej najlepiej moim zdaniem w kwestii kampanii AdWords poradzić się specjalistów. Szkoda byłoby utopić pieniądze.
W Google Ads możemy bardzo prosto śledzić wszelkie koszty oraz wydatki. To jest jedna z głównych zalet właśnie tej formy reklamy. Ale zawsze najlepiej jest działać kompleksowo, a nie ograniczać się tylko do jednej reklamy.
Koszt takiej reklamy jest mega wysoki i to niezależnie od branży. Oczywiście można ustalić sobie mniejszy budżet, ale wtedy ilość wyświetleń i kliknięć będzie niższa. Moim zdaniem najlepsze jest rozpoczęcie od standardowych rozwiązań reklamowych, a dopiero później przejść na płatne źródło reklamy 😉