WordPressa raczej nie trzeba nikomu przedstawiać. Darmowy content management system z mnóstwem rozszerzeń to idealne narzędzie do zarządzania stroną internetową i wzbogacania jej o nową zawartość, bez znajomości HTML-a. Samodzielne prowadzenie witryny www to jedno, trzeba ją jeszcze skutecznie wypromować w Google. Pozycjonowanie i działania SEO z poziomu CMS-a koncentrują się przede wszystkim na treści wpisów, ale nie tylko. W całym procesie istotną rolę odgrywa optymalizacja tagów oraz kategorii, pozwalających na tematyczne grupowanie artykułów.
W tym momencie należy dokładnie wyjaśnić, co to są tagi WordPress i dlaczego nie są tożsame z kategoriami. Otóż te pierwsze stanowią dodatkowy, drugorzędny sposób usystematyzowania treści na stronie internetowej. To słowa kluczowe o charakterze opisowym, zaś kategorie stanowią podstawowy sposób podziału wpisów. Chmury lub strony tagów to często zbitka wyrazów, natomiast każda kategoria zajmuje eksponowane miejsce w menu nawigacyjnym strony internetowej.
Co to są tagi?
Tagi to pojedyncze słowa i krótkie wyrażenia pozwalające pogrupować treści, pliki i dane na stronie internetowej lub w zbiorze. Chmura tagów stanowi doskonałe uzupełnienie głównych kategorii. Rolę tagów pełnią frazy kluczowe, opisujące zawartość wpisu, rekordu itd.
Wszystkie tagi mają odrębne podstrony. Każdą z nich roboty Google oceniają tak samo jak regularną podstronę
Tworzenie nowego tagu w WordPressie jest bardzo proste. Wystarczy wpisać pasujące do danego wpisu słowa, oddzielić je przecinkami (bez spacji!) i CMS zajmie się resztą. Jeśli jakiś tag został użyty wcześniej, pojawi się jako autosugestia. Warto skorzystać z takiej podpowiedzi, aby zmniejszyć ryzyko zrobienia literówek, które wygenerowałyby zupełnie nowe tagi. W ten sposób powstałaby podstrona o unikalnym, choć zbliżonym do istniejącego adresie URL. Wyszukiwarka zaindeksowałaby ją, a następnie uznała za mało wartościową. Niewinna pomyłka sprawia, że Google obniża ocenę całej domeny, co powoduje boleśnie odczuwalne spadki w SERP-ie.
Innym zagrożeniem dla skuteczności pozycjonowania, związanym z tagami i ich strukturą, jest duplikowanie treści. Jeżeli wiele wpisów zostanie oznaczonych identycznym zbiorem słów kluczowych, wtedy poszczególne strony tagów mają dokładnie taką samą zawartość. Te same odsyłacze, te same zajawki artykułów – będą się różnić jedynie krótkimi opisami. W przypadku takiego elementu jak tagi SEO ma za zadanie nie dopuścić do podobnych sytuacji. System oznaczeń należy przeprojektować w taki sposób, aby każdy tag miał rozbudowany, zróżnicowany zbiór przypisanych artykułów.
Jak nie dopuścić do kanibalizacji słów kluczowych? Stosując właściwie dobrane tagi we wpisach
Teoretycznie im częściej powtarza się dana fraza – oczywiście w uzasadnionym kontekście, unikając keyword stuffingu – tym skuteczniejsze pozycjonowanie. Jednak przy tagach bardzo łatwo doprowadzić do swego rodzaju wewnętrznego konfliktu o wyższe miejsce w wyszukiwarce. Dlatego tagi nie powinny powielać fraz użytych w tytułach oraz kategoriach. Bardziej opłaca się ściąganie ruchu organicznego na stronę z merytoryczną treścią, szeroko omawiającą dane zagadnienie, niż listę pokrewnych artykułów. Trafiający na strony tagów użytkownik zwyczajnie nie będzie wiedział, gdzie konkretnie ma kliknąć i wróci do wyszukiwarki. Poza tym samo Google może mieć problemy ze zdecydowaniem, którą z podstron prezentować wyżej. Rotacja miejsc w obrębie jednej domeny bardzo utrudnia rzetelną ocenę efektów pozycjonowania.
Jak zatem stosować tagi w WordPressie, aby spełniały nie tylko swoją podstawową funkcję porządkowania oraz opisywania contentu, ale również wspierały SEO? Niech będą to słowa kluczowe o mniejszej konkurencyjności. Precyzyjniejsze od kategorii, a zarazem na tyle uniwersalne, aby regularnie stosować je w kolejnych wpisach. Obejmujące także tagi WordPress pozycjonowanie może wymagać całkowitej przebudowy dotychczasowego systemu oznaczeń. Zespół specjalistów SEO z Afterweb z pewnością będzie w stanie wdrożyć niezbędne poprawki, jak również udzielić praktycznych wskazówek na temat wykorzystania i optymalizacji tagów na Twojej stronie internetowej.
Czy można prosić o przykład z właściwego tagowania?
Panie Robercie, technicznie tagi w CMS WordPress są dobrze wykonane.
Z punktu SEO proszę pamiętać o tym , co już jest napisane w artykule:
1. Tagi nie powinny powielać fraz użytych w tytułach oraz kategoriach.
2. Niech będą to słowa kluczowe o mniejszej konkurencyjności. Precyzyjniejsze od kategorii, a zarazem na tyle uniwersalne, aby regularnie stosować je w kolejnych wpisach.