SEO

Jak pozbyć się problemu kanibalizacji słów kluczowych?

Z pewnością wiele razy spotkaliście się z sytuacją, kiedy pozycjonowanie nie przynosiło pożądanych efektów. Powodów takiego stanu rzeczy może być wiele, często zapominamy jednak o najbardziej oczywistym z nich – kanibalizacji SEO. Poniżej postaramy się przybliżyć Wam to egzotycznie brzmiące zagadnienie oraz metody walki z jego skutkami. Dowiedz się, czym jest kanibalizacja słów kluczowych, jak sprawdzić, czy zagraża ona Twojej stronie oraz co robić, żeby bezpowrotnie wyeliminować problem.

Na czym polega kanibalizacja SEO i dlaczego trzeba na nią uważać?

Kanibalizacja to pojęcie zapożyczone z obszaru tradycyjnego marketingu, gdzie oznacza motyw odbierania klientów produktowi przez inny produkt, w ramach tej samej marki. Często są to towary cechujące się dużym podobieństwem na wielu płaszczyznach. Naturalnie taki stan rzeczy możemy odnaleźć także w większej grupie produktów, które odbierają sobie nawzajem potencjalnych konsumentów. Podobne zjawisko występuje na gruncie promocji w internecie i jest ściśle związane z działaniami SEO.

Najczęściej kanibalizacja słów kluczowych dotyka witryn związanych ze sprzedażą online oraz stron poświęconych niszowym, wąskim zagadnieniom. Dzieje się tak dlatego, że dla dużej ilości podstron z podobną zawartością, bardzo trudno w każdym przypadku wymyślać odmienne słowa kluczowe – z tym zadaniem mogą sobie nie poradzić nawet najbardziej wprawni specjaliści SEO. To oznacza, że pozycja strony w wynikach wyszukiwania może pozostać niestabilna. Keyword cannibalism sprowadza się zatem do powielania podobnej treści w różnych obszarach jednego serwisu. Google ma wtedy kłopot z oceną, która z podstron jest bardziej wartościowa.

Kanibalizacja fraz kluczowych

Problem z wykryciem kanibalizacji słów kluczowych. Po czym poznać, że zjawisko występuje?

Skutecznym sposobem na sprawdzenie, czy kanibalizacja SEO dotyczy naszej strony, jest systematyczne monitorowanie pozycji. Wykorzystując narzędzia dla webmasterów da się śledzić, jakie miejsca w Google zajmują poszczególne podstrony. W przypadku zaobserwowania tak zwanych skoków można przypuszczać, że różne adresy URL zostały zoptymalizowane pod tę samą frazę kluczową. Wówczas podstrony są zmuszone rywalizować ze sobą, zaburzając proces rankingowania. Po wpisaniu konkretnego zapytania, raz w Google ukaże się jedna z podstron, a innym razem druga – nie zawsze ta najbardziej wartościowa. Takie naprzemienne ukazywanie się w organicznych wynikach wyszukiwania, bardzo szkodzi pozycji strony. Nawet krótkotrwałe spadki w SERPach są bowiem niekorzystne dla witryny. A ponieważ kanibalizacja słów kluczowych często prowadzi do poważnych zaburzeń pozycji, należy robić co tylko się da, aby jej zapobiegać. Śledząc z uwagą statystyki i analizując wykresy pozycji, można szybko zauważyć problem oraz skutecznie go wyeliminować.

Kanibalizacji SEO można zapobiec! Wystarczy zastosować się do prostych zasad

Kanibalizacja słów kluczowych to złożony proces, zaburzający wysiłki związane z optymalizacją strony. Właśnie z tego powodu należy mu przeciwdziałać. Jeśli sami nie mamy wystarczająco dużo doświadczenia, najlepiej od razu skierować się do doświadczonego specjalisty SEO. Niezależnie od tego, czy zdecydujemy się walczyć z kanibalizacją samodzielnie czy z pomocą profesjonalisty, warto rozważyć podjęcie następujących kroków:

Podstawową zasadą wyboru fraz kluczowych dla poszczególnych stron powinien być wybór 2-3 z nich w taki sposób, aby ten sam zestaw słów nie powtarzał się na dwóch różnych stronach.

  • Powinniśmy też wybrać jedną z podstron, na której zależy nam najbardziej i zarezerwować wyłącznie dla niej pewne najistotniejsze słowa kluczowe. Na niej też powinniśmy skoncentrować inne wysiłki optymalizacyjne, stanie się ona bowiem swoistym generatorem ruchu internetowego.
  • Musimy rozwiązać wszelkie problemy z linkowaniem na korzyść obranej strony. Pozostałe www o mniejszym znaczeniu muszą linkować wewnętrznie do jej treści.
  • Należy przemyśleć zastosowanie przekierowań typu 301 lub tak zwanych adresów kanonicznych stron, dzięki czemu roboty wyszukiwarki natkną się tylko na pozycjonowaną stronę.

Jeśli macie problem z widocznością strony w wyszukiwarce Google, powodem może być kanibalizacja słów kluczowych. Zawsze warto monitorować pozycje i stosować się do powyższych kroków. Czasami sprawdzenie kilku prostych punktów pozwoli na naprawienie problemów z kanibalizacją podstron. Takie działanie potrafi zdziałać cuda, nawet na bardzo trudnych frazach.

W przypadku dalszych problemów z widocznością podstron zapraszamy do kontaktu.
Nasi specjaliści SEO służą pomocą.

Opinie użytkowników

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (4 votes, average: 4,50 out of 5)
Loading...

Afterweb

Specjalista SEO

14 lat doświadczenia w optymalizacji i pozycjonowaniu stron na najtrudniejsze frazy w Polsce. Właścicieli manager firmy Afterweb. Stale nadzoruje proces pozycjonowania stron wszystkich Klientów firmy.

1 komentarz

  1. Problem pojawia się kiedy mamy do obrobienia kilka tysięcy produktów. Wtedy ciężko taką kanibalizację zniwelować. Niestety… Powiem szczerze że na stronie firmy z która współpracuję, kanibalizacja (według wpisu na blogu) obejmuje prawie wszystkie słowa kluczowe. Jednak strona zajmuje czołowe pozycje w branży IT głównie dzięki staraniom o oryginalny i wartościowy content a także silne linki.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Naszych Klientów stawiamy
na pierwszym miejscu!

Skontaktuj się z nami

ul. Madalińskiego 109/3
50-443 Wrocław
Polska firma

Porozmawiajmy
więc o Twoich
potrzebach

Otrzymaj od nas bezpłatną wycenę w ciągu 24h
Skontaktuj się z nami za pomocą formularza
lub zadzwoń pod numer +48 79 848 33 33