Sklepy internetowe czy strony, na których znajdują się obszerne artykuły, coraz częściej wprowadzają u siebie paginację zamiast automatycznego doładowania produktów czy treści. Jest to podział opublikowanej treści i wyświetlanie ich na kolejnych podstronach. Jak nietrudno się domyślić, paginacja stron pozwala użytkownikowi na swobodne poruszanie się wśród zasobów witryny. To również ukłon w stronę robotów wyszukiwarki – nieodpowiednio skonstruowana paginacja SEO spowoduje rozmycie się mocy głównej strony.. Powstałe bloki zawartości umieszcza się na kolejnych, numerowanych podstronach. Takie stronnicowanie nie tylko powoduje, że witryna jest bardziej przejrzysta, ale także znacznie poprawia jej wydajność. Wyobraź sobie, że musisz załadować stronę, na której znajduje się ponad 100 fotografii. To wymaga czasu, prawda? Paginacja pozwala uzyskać kilka podstron po 20 zdjęć, co przyspiesza ładowanie i uprzyjemnia korzystanie z witryny.
Znamy odpowiedź na pytanie, co to jest paginacja. Wiemy też, jak ją zastosować
Od kilku lat triumfy święci nowoczesne stronicowanie infinite scroll: gdy użytkownik przewinie podstronę do końca, automatycznie ładuje się kolejna, a zmianie ulega tylko adres URL widniejący w pasku przeglądarki. Wspomniany sposób stronnicowania to o wiele wygodniejsze rozwiązanie, niż klasyczna paginacja strony z użyciem numerów, gdyż internauta nie musi zapamiętywać, na której podstronie skończył przeglądanie. Problemem, przed którym warto się tutaj chronić, jest duplikacja treści – Google surowo karze jej przejawy, dlatego lepiej zminimalizować takie ryzyko. Nie zawsze jednak można być pewnym, że na kolejnych podstronach nie pojawi się identyczny tekst, takie same produkty czy meta tagi. Jak zatem z sukcesem zastosować paginację strony? Dobrym rozwiązaniem, rekomendowanym przez naszych ekspertów z Afterweb, jest prawidłowo wdrożony: „canonical”. Treść powinna wyświetlać się jedynie na stronie kanonicznej, a dla kolejnych podstron paginacji można deoptymalizować meta title i dodać nr strony. Dobrym wyjściem jest też dodanie w meta robots poleceń: noindex, follow na kolejne strony.
Co to jest paginacja?
Paginacja to podzielenie zawartości albo treści strony internetowej na części znajdujące się na kolejnych podstronach. Dzięki stronnicowaniu można łatwiej i przyjemniej przeglądać stronę.
Profesjonalne stronnicowanie wymaga stosowania kilku reguł. Zapoznaj się z nimi
Podział treści lub zawartości strony na części wiąże się także z zasadami, których warto przestrzegać. Przejrzysta, przyjazna dla użytkownika paginacja stron ułatwia korzystanie z nich. Dlatego dobrze jest wziąć pod uwagę następujące aspekty:
- Poszczególne części artykułów i listy produktów znajdujące się na podstronach powinny mieć odpowiednią długość. Internauta nie będzie musiał się męczyć ciągłym klikaniem, a serwis zostanie odciążony.
- Opisy kategorii na podstronach paginacji niech różnią się od innych, by nie tworzyć niechcianego duplicate content. Można także wdrożyć wspomniany już atrybut „canonical” oraz meta tagi robots, noindex, nofollow.
- Dobrym ruchem jest dołączenie do meta title numerów podstron. Dzięki temu użytkownik będzie wiedział, na której karcie aktualnie się znajduje, a ponadto roboty wyszukiwarki nie ukarzą strony za duplikację tytułów.
- Jeśli korzystasz z klasycznej paginacji stron, pamiętaj o widocznych przyciskach do przełączania podstron – najlepiej, jeśli widać pierwszą i ostatnią z nich oraz kilka następnych.
Dobrze przygotowana paginacja SEO ułatwia Twoim Klientom korzystanie z witryny internetowej. Aby odniosła oczekiwany skutek, potrzebne jest jej odpowiednie zoptymalizowanie. Pomogą Ci w tym specjaliści z naszej Agencji Afterweb. Z profesjonalną pomocą stronnicowanie okaże się łatwym zadaniem.