Obecnie mamy do czynienia z ogromnym rozrostem sektora pozycjonowania stron internetowych. Rodzimy rynek usług SEO składa się aż z 40 tysięcy podmiotów, co oznacza, że w każdym większym mieście jest przynajmniej kilka firm prowadzących tego rodzaju działalność. Jak w dobie szukania usług przez internet wybrać firmę pozycjonującą, która zwiększy widoczność Twojej strony w sieci? Oto kilka porad.
Poznaj sposoby na to, jak wybrać firmę pozycjonującą
Nie nabieraj się na masówkę. Wiele firm, zwłaszcza tych, które same rozsyłają oferty do setek klientów naraz, nie jest godna zaufania z prostej przyczyny. Są to bowiem agencje posiadające ogromne rzesze hurtowo pozyskiwanych klientów, co wyklucza indywidualne podejście i skuteczne, długoterminowe działanie. Tego pokroju firmy opierają swoją pracę w dużej mierze na zautomatyzowaniu procesu pozycjonowania, co nigdy nie wychodzi klientowi i jego stronie na dobre. Dlatego też mając choć odrobinę czasu, postaraj się sam znaleźć profesjonalistów w branży. A żeby dowiedzieć się, jak wybrać agencję SEO wartą uwagi, przeczytaj nasz artykuł.
W pierwszej kolejności powinieneś pamiętać, aby sugerować się przede wszystkim portfolio i tym, jakie strony dana firma aktualnie pozycjonuje. Nie wszystkie agencje umieszczają oficjalne listy swoich klientów z obawy o ich dobro, jednak na swoich stronach agencje SEO i tak przeważnie chwalą się swoimi dokonaniami, co pomoże nam w podjęciu właściwej decyzji. W ten sposób łatwo jest zweryfikować skuteczność działań wybranej firmy – wystarczy bowiem wpisać główne słowa kluczowe w Google i sprawdzić, na jakich pozycjach wyświetla się dana witryna. Dobrze, jeśli agencja SEO pozycjonowała już strony firm należących do twojej branży, gdyż to oznacza, że wie, jakie frazy wybrać oraz ma wiedzę na jej temat. Miłym dodatkiem są także certyfikaty, jakie otrzymała dana agencja. Co prawda nie ma certyfikatów z pozycjonowania, ale rzetelność firmy potwierdzi chociażby ten z Google Analytics lub status Partnera Google, oznaczający, że agencja z sukcesem prowadzi kampanie AdWords. Innym źródłem zdobywania informacji są opinie na forach i blogach, ale należy traktować je z rezerwą – na pewno nie jako wyznacznik, jak wybrać agencję SEO. Większość z nich stanowić będą bowiem albo opłacone pozytywne komentarze, albo recenzje, które w pierwszej kolejności mają zdyskredytować konkurencję (zazwyczaj tę najlepiej prosperującą).
Na te aspekty zwróć uwagę przy wyborze agencji
Jeśli chcesz dowiedzieć się, jak wybrać firmę pozycjonującą, która zapewni Ci wysokie pozycje w wyszukiwarce Google, odpowiedz sobie na poniższe pytania:
-
Dobranie fraz: czy dana agencja pyta o to, jakie słowa kluczowe chcesz zawrzeć w swojej kampanii, podsuwa propozycje, doradza? Czy może twierdzi, że na wszystkim zna się najlepiej i na pierwszym, wstępnym spotkaniu lub rozmowie ma już przygotowaną listę dobrych, jej zdaniem, fraz? Zwróć też uwagę na to, czy firma chce wiedzieć o Twoich celach biznesowych.
-
Audyt SEO witryny: profesjonalna agencja powinna mieć w standardowej ofercie badanie Twojej strony pod kątem widoczności w wyszukiwarce. Zorientuj się, jakie elementy mu podlegają. Dobra agencja powinna wykonać przede wszystkich audyt kodu źródłowego strony, czyli zwerfyfikować wszelkie aspekty techniczne na stronie oraz wykonać audyt linków zewnętrznych, które kierują do pozycjonowanej domeny.
-
Raporty z wykonywanych prac: jeżeli nie jesteś pewien, jak wybrać agencję SEO, dowiedz się, z jaką częstotliwością wysyła swoim klientom raport. Przedstawiciel firmy zapewnia, że podsumowanie trafi do Ciebie co miesiąc, będzie obejmowało ważne aspekty, jak odwiedziny i konwersje, a także sugestie kolejnych działań? Wszystko w porządku. Gorzej, jeśli firma zbywa pytanie o raporty albo twierdzi, że wysyłają je na życzenie.
-
Warunki zawarcia i rozwiązania umowy: zawsze zostaw sobie tak zwaną „furtkę bezpieczeństwa” na wypadek, gdyby współpraca z agencją nie przebiegała zgodnie z oczekiwaniami. Już przed podpisaniem umowy sprawdź, czy są w niej zawarte warunki rozwiązania, termin wypowiedzenia czy długość współpracy. Zorientuj się też, czy firma sprawiedliwie zabezpiecza obie strony, czy też stosuje kary finansowe bez wcześniejszego uzasadnienia. To najlepszy sposób, by dowiedzieć się, jak wybrać firmę pozycjonującą bez szkody dla własnej działalności.
-
Najlepszy sposób na przekonanie się, czy dana agencja jest warta zaufania, to sprawdzenie, czy… faktycznie istnieje. Może to brzmieć trochę dziwnie, ale na rynku już nie raz pojawiały się firmy-widma, które inkasowały pieniądze, a potem stawały się nieuchwytne. Poczytaj trochę o wybranej agencji, zobacz jej dane kontaktowe, w miarę możliwości spróbuj odwiedzić jej siedzibę. Podczas rozmowy zapytaj, kto będzie odpowiedzialny za projekt. Jeśli firma unika spotkań w biurze albo nie daje kontaktu do pracowników zajmujących się Twoimi pozycjami w Google, poszukaj innej.
Przeanalizuj sposób działania i niuanse umowy
Na koniec pamiętaj o najważniejszym, czyli o sposobie działania agencji. Klient ma prawo oczekiwać przejrzystości pracy i ułożenia strategii SEO, a więc, mówiąc prostymi słowami, ma prawo wiedzieć, jakie działania planuje Specjalista SEO. Wbrew pozorom nie oznacza to zdradzania tajników sztuki pozycjonowania: dobra firma potrafi w transparentny sposób przedstawić rodzaj podejmowanych akcji oraz ich oczekiwane skutki.
Wciąż zastanawiasz się, jak wybrać agencję SEO, żeby być zadowolonym ze swojej decyzji? Przypatrz się, jaki model rozliczania preferuje. Chociaż w obecnej chwili coraz rzadziej mówi się o pozycjonowaniu i „rozliczaniu za efekt”, to ciągle na rynku funkcjonują firmy podejmujące się tego typu realizacji. Niestety, ta forma współpracy na ogół jest nieopłacalna dla obydwu stron, i to z wielu powodów. Warto zastanowić się, czy „praca za darmo” będzie coś warta. Obecnie najpopularniejsza forma współpracy to rozliczenie abonamentowe, które w połączeniu z krótkim okresem wypowiedzenia umowy na czas nieokreślony wydaje się najlepszym rozwiązaniem dla obydwu stron. W ten sposób zarówno klient, jak i agencja SEO zyskują wzajemne zaufanie oraz pewność, że współpraca będzie się układać i nieść obopólne korzyści.
Poszerz widoczność w Google poprzez reklamy PPC
Zapraszamy do kontaktu poprzez ?formularz lub telefonicznie ?+48 79 848 33 33.
Bardzo merytoryczny wpis. Dodałabym także istotną kwestię budżetu – porządnego pozycjonowania nie można zrobić, np. za 200 zł/m-c.. Dobra firma się ceni, ceni sobie działania i narzędzia, które wykorzystuje do pozycjonowania. Klienci często nie zdają sobie z tego sprawy.
O to prawda, nie patrzcie na opinie, nie znajdziecie tam słowa prawdy. Bardzo ważna jest też umowa , którą podpisujemy. Np. roczna umowa abonamentowa, bez możliwości wypowiedzenia skutkuje tym , że będziemy otrzymywać comiesięczne raporty , na których będą same zera, a firma będzie się wam śmiać w twarz i liczyć pieniądze z faktur. Nie wybierajcie też firm pozycjonujących z pierwszej strony Google po wpisaniu hasła: pozycjonowanie, ja tak zrobiłam i bardzo źle na tym wyszłam. Jest bardzo dużo oszustów w tej branży.
Dlaczego niby nie patrzeć na opinie na temat firmy. Nie wszystkie mają tzw fejkowe. Umowę trzeba przeanalizować z klientem zanim ją podpisze bo niestety większość ich nie czyta.