Polska firma
Pozycjonowanie

Linki nofollow i linki dofollow oraz ich rola przy pozycjonowaniu strony w Google

Pozyskiwanie warto艣ciowych odno艣nik贸w do naszej witryny to bardzo istotna cz臋艣膰 procesu pozycjonowania. Je艣li nasza strona nie jest w 偶aden spos贸b powi膮zana z innymi, w wyszukiwarce po prostu nie istnieje, dlatego te偶 seowcy na ca艂ym 艣wiecie codziennie staraj膮 si臋, by do odpowiednich serwis贸w prowadzi艂y du偶e ilo艣ci istotnych link贸w. Zgodnie z wskaz贸wkami jako艣ciowymi wyszukiwarki niekt贸re z odsy艂aczy powinny by膰 jednak opatrzone specjalnym atrybutem 鈥瀗ofollow鈥, kt贸ry wskazuje robotowi Google, 偶e ten konkretny link nie jest wart pod膮偶ania za nim. Naturalnie pozosta艂e odno艣niki przyjmuj膮 automatycznie atrybut 鈥瀌ofollow鈥 i s膮 traktowane przez wyszukiwark臋 jako pe艂nowarto艣ciowe linki. Jak si臋 jednak nie zgubi膰 w zaleceniach Google i stosowa膰 obie grupy link贸w?

W warto艣ciowaniu stron wyszukiwarka kieruje si臋 nie tylko sam膮 tre艣ci膮 zawart膮 na stronie, ale te偶 w znacznej cz臋艣ci linkami kieruj膮cymi do niej. W tym samym czasie jednak za niedozwolone algorytm Google uznaje zakupowanie link贸w u w艂a艣cicieli witryn. A zatem, je艣li decydujemy si臋 na wykup artyku艂贸w sponsorowanych (czyli takich zawieraj膮cych odno艣nik do naszej strony), lepiej skorzysta膰 z atrybutu 鈥瀗ofollow鈥. W ten spos贸b nie nara偶amy si臋 na 偶adne kary i filtry ze strony wyszukiwarki.

鈥濶ofollow鈥 czy 鈥濪ofollow鈥?

Poni偶ej opiszemy czym r贸偶ni si臋 link z atrybutem od tego bez:

<a href=鈥漢ttp://www.przyklad.pl鈥>Link</a>

  • to wersja linku z domy艣lnym atrybutem 鈥瀌ofollow鈥

 

<a href=鈥漢ttp://www.przyklad.pl鈥 rel=鈥漬ofollow鈥>Link</a>

  • to za艣 wersja ze znacznikiem 鈥瀗ofollow鈥.

Obie wersje r贸偶ni膮 si臋 jedynie umieszczeniem w tagu odsy艂acza odpowiedniej instrukcji, kt贸r膮 mo偶emy doda膰 do ka偶dego linku na stronie u偶ywaj膮c specjalnych wtyczek lub edytuj膮c 藕r贸d艂o strony.

Pozycjonowanie poprzez linki dofollow

Obecnie linki z atrybutem 鈥瀗ofollow鈥 s膮 bardzo popularne, szczeg贸lnie na forach internetowych i w sekcji komentarzy na blogach, dzi臋ki czemu funkcjonuje na nich znacznie mniej spammer贸w. Cz臋sto tak偶e u偶ywa si臋 link贸w 鈥瀗ofollow鈥 w przypadku odsy艂aczy wewn臋trznych w ramach witryny, zw艂aszcza wtedy, gdy odsy艂acz kieruje nas do pustej strony lub do regulaminu polityki prywatno艣ci, kt贸ry jest tylko przystosowan膮 do naszego u偶ytku kopi膮 innego regulaminu. Jak dobrze wiemy wyszukiwarka nie lubi dubluj膮cych si臋 tre艣ci i pustych podstron, dlatego najlepiej nie kaza膰 jej 艣ledzi膰 ka偶dego linku jaki umieszczamy na stronie.

Jak wyja艣nia Joanna Michalska, Executive SEO Specialist w Verseo:

Analiza link贸w nofollow jest niekwestionowanym punktem audytu profilu link贸w. Wa偶ny jest nie tylko stosunek liczby link贸w dofollow do nofollow, ale r贸wnie偶 to, jakie konkretnie linki i domeny maj膮 status nofollow. Temat ten warto porusza膰 te偶 w rozmowach z klientem, przy okazji omawiania strategii linkowania. Ma to znaczenie cho膰by w kontek艣cie artyku艂贸w sponsorowanych czy pozyskiwania przez niego link贸w „na w艂asn膮 r臋k臋”.

Ciekawostk膮 natomiast jest fakt, 偶e roboty wyszukiwarek i tak pod膮偶aj膮 za linkami 鈥瀗ofollow鈥, przy tym jednak nie indeksuj膮 ich jako odsy艂aczy przekazuj膮cych warto艣膰 witryny innym stronom. Link o tym charakterze wi臋c nie przeka偶e swojej mocy rankingowej 偶adnej innej witrynie i nie wp艂ynie bezpo艣rednio na jej pozycj臋 w wyszukiwarce.

Opinie u偶ytkownik贸w

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (18 votes, average: 4,28 out of 5)
Loading...

Kamil Dudziak

34 komentarze

  1. W sumie nie wiedzia艂em, ze boty i tak crawluj膮 linki „nofollow”, w sumie ma to sens. W sumie najcz臋艣ciej korzystam z „nofollow” w艂a艣nie przy duplikatach tre艣ci.
    BTW pisz臋 ten komentarz z linkiem do strony internetowej, cho膰 wiem, 偶e i tak b臋dzie „nofollow” 馃榾

    1. Linki 鈥瀗ofollow鈥 nie oddaj膮 swojej mocy, przez co bezpo艣rednio nie wp艂ywaj膮 na ranking. Jednak po艣rednio s膮 bardzo wa偶ne w procesie pozycjonowania – warto o tym pami臋ta膰.

      Boty nie tylko crawluj膮 linki „nofollow” , ale tak偶e gromadz膮 dane o nich np. w narz臋dziach Google. Prosz臋 zagl膮dn膮膰 do Search Console – mamy tam nie tylko linki „dofollow” ale tak偶e i „nofollow” co jasno pokazuje, 偶e dla algorytmu Google maj膮 jednak du偶e znaczenie.

  2. Brak link贸w „nofollow” sta艂o si臋 oczywistym sygna艂em 偶e profil link贸w jest daleki od naturalnego… i chocia偶by z tego w艂a艣nie powodu powinno si臋 je rozpatrywa膰 jako obowi膮zkowa cz臋艣膰 dobrze prowadzonego procesu linkbuildingu.

  3. Warto doda膰, 偶e oznaczenie zbyt wielu stron w obr臋bie jednej witryny atrybutem nofollow te偶 mo偶e by膰 negatywnie postrzegane przez roboty crawluj膮ce.

  4. To zale偶y. Generalnie odradzamy hurtowe zakupy link贸w, gdy偶 艂atwiej zaszkodzi膰 swojej stronie ni偶 pom贸c.

  5. Witam
    1. Na tej stronie wszystkie linki wychodz膮ce do social media i GPartner macie oznaczone dofollow – pytanie: czy je艣li oznaczycie je nofollow, to b臋dzie mia艂o znaczenie dla bot贸w, a de facto dla wypozycjonowania Waszej strony ?
    2. Je偶eli prowadzimy w艂asny blog na innym serwerze, zgodny z tematem podstrony macierzystej, to „czytaj r贸wnie偶 na blogu” powinno by膰 nofollow ? czy target=’_blank’ nie sprawia, 偶e warto艣膰 na, kt贸r膮 si臋 powo艂ujemy przestaje by膰 istotna ?

    1. Witamy,

      ad.1
      W Polsce zbyt du偶膮 uwag臋 przyk艂ada si臋 do r贸偶nych SEO teorii odno艣nie wykorzystywania atrybutu nofollow. Generalnie w algorytmie Google s膮 plusy i minusy zastosowania przez nas link贸w dofollow na afterweb.pl dla naszych social media i GPartner.
      Je艣li oznaczyliby艣my je nofollow z jednej strony pojawi艂y by si臋 dodatkowe korzy艣ci dla ca艂ej strony, ale z drugiej s膮 te偶 minusy takiego rozwi膮zania.
      ad. 2
      Jak wy偶ej, nie da si臋 jednoznacznie odpowiedzie膰 na tak postawione pytania. Kluczowe to zada膰 sobie pytanie jakie jest przeznaczenie tego bloga i jakie maj膮 by膰 korzy艣ci z podlinkowania do strony macierzystej. Dopiero wtedy mo偶na wybra膰 najlepsze rozwi膮zanie.

  6. Bardzo dobry wpis, w kt贸rym wyja艣nione zosta艂y czym cechuj膮 si臋 linki dofollow oraz nofollow. Z jednej strony linki dofollow wp艂yn膮 na pozycj臋 w Google, jednak偶e te nofollow r贸wnie偶 b臋d膮 pomocne 馃槈

  7. @Mateusz
    W Google nie ma sztywnych regu艂, ka偶da strona i jej profil link贸w dofollow/nofollow jest inny. W jednej bran偶y sprawdzi si臋 proporcja 50/50 a w innej 30/70 G艂贸wny czynnik na kt贸ry zawsze zwracamy uwag臋 to konkurencja – jak ma 10/90 to lepiej nie robi膰 90/10.

  8. Z moich do艣wiadcze艅 wynika, 偶e w pewnych sytuacjach nawet link nofollow potrafi namiesza膰 w wynikach wyszukiwania. Szczeg贸lnie je偶eli jest to link z mocnej, tematycznej domeny. Czasami, gdy ju偶 brak pomys艂贸w na to co mo偶e by膰 nie tak z profilem linkowym klienta, link nofollow ale z odpowiedniej domeny mo偶e by膰 tym czego brakowa艂o do zwiekszenia widoczno艣ci.

  9. O ile w zasadzie mo偶na si臋 zgodzi膰, 偶e lepiej pozyskiwa膰 linki dofollow ni偶 nofollow, to tych drugich nie ma co a偶 tak mocno odsy艂a膰 do lamusa.

  10. Fajny artyku艂, ucz臋 si臋 dopiero SEO. Pytanie jak to ma si臋 do roku 2020? Algorytmy wyszukiwania zapewne si臋 zmieniaj膮.

    Pozdrawiam, Mateusz.

  11. Google ci膮gle ewoluuje sw贸j algorytm. Pod koniec 2019 roku rozszerzyli atrybuty rel= o nowe. Prosz臋 zapozna膰 si臋 z tym jak dzia艂a to w 2020 roku wg. Google:


    rel=”sponsored”
    Oznacz linki, kt贸re s膮 reklamami lub p艂atnymi miejscami docelowymi (zwanymi potocznie p艂atnymi linkami), jako sponsorowane (sponsored). Wi臋cej informacji o stanowisku Google w sprawie p艂atnych link贸w

    Uwaga: w przypadku tego typu link贸w zalecali艣my wcze艣niej warto艣膰 鈥瀗ofollow鈥, kt贸rej u偶ycie pozostaje nadal akceptowalnym sposobem ich zg艂aszania, ale preferujemy stosowanie warto艣ci 鈥瀞ponsored鈥.

    rel=”ugc”
    Zalecamy oznaczanie link贸w do tre艣ci u偶ytkownik贸w, takich jak komentarze i posty na forum, warto艣ci膮 ugc.

    Je艣li chcesz rozpoznawa膰 i nagradza膰 godnych zaufania wsp贸艂tw贸rc贸w, mo偶esz usun膮膰 ten atrybut z link贸w publikowanych przez subskrybent贸w lub u偶ytkownik贸w, kt贸rzy regularnie tworzyli materia艂y wysokiej jako艣ci. Wi臋cej informacji o unikaniu spamu w komentarzach

    rel=”nofollow” U偶yj warto艣ci nofollow, gdy inne warto艣ci nie maj膮 zastosowania, a wolisz, by robot Google nie kojarzy艂 Twojej witryny z linkowan膮 stron膮 ani nie indeksowa艂 z niej tej strony. (W przypadku link贸w w swojej witrynie u偶yj pliku robots.txt, jak opisano poni偶ej).

    殴r贸d艂o cytatu: https://support.google.com/webmasters/answer/96569?hl=pl

  12. Linki nofollow zawsze bardzo fajnie dzia艂a艂y, oczywi艣cie Google niedawno potwierdzi艂 tylko ten fakt, wprowadzaj膮c do u偶ytku atrybuty o kt贸rych piszecie w komentarzu powy偶ej i oficjalnie zast臋puj膮c interpretacje znacznika nofollow na „sugesti臋 dla wyszukiwarki”. Ponadto linkowanie z komentarzy czy for, kt贸re jak piszecie posiada zwykle rel=nofollow mo偶na wykorzysta膰 wizerunkowo i pozyska膰 dodatkowy ruch na stron臋.

  13. Dzi臋kuj臋 za przydatne informacje, nie dawno za艂o偶y艂em w艂asn膮 stron臋 internetow膮 i mam zamiar co艣 popracowa膰 nad jej pozycjonowaniem.

  14. Mam podobnie jak PKF – te偶 za艂o偶y艂am ostatnio swojego bloga, kt贸rego chc臋 wypromowa膰. Teraz przynajmniej wiem jaka jest r贸偶nica pomi臋dzy nofollow i dofollow. Dziekuje bardzo za wpis!

  15. Rola link贸w w procesie pozycjonowania jest niebagatelna. G艂贸wna zasada – dywersyfikowa膰; zar贸wno atrybuty jaki i anchory.

  16. Najwa偶niejsze jest to, aby profil link贸w wygl膮da艂 naturalnie – gdyby wszystkie linki pozyskiwane do strony by艂yby z atrybutem dofollow, naturalnie by to nie wygl膮da艂o.

  17. Bardzo ciekawy artyku艂, z tego co widz臋 maj 2017 ale nadal aktualny dodatkowo dodam, 偶e na prze艂omie lat r贸偶nica jaka si臋 pojawi艂a, to fakt, 偶e linki nofollow tak偶e zwi臋kszaj膮 autorytet strony co jest przecie偶 bardzo istotnym aspektem

  18. Linki bez oznaczenia rel=鈥漬ofollow鈥 , czyli z domy艣lnym atrybutem 鈥瀌ofollow鈥 s膮 zdecydowanie lepsze z punktu SEO.

  19. Obszerny, warto艣ciowy artyku艂. Warto jednak pami臋ta膰, 偶e nie ma dofollow, tylko jest nofollow i 偶e tylko te dwa typy daj膮 warto艣膰 do pozycjonowania.

  20. Jak aktualnie wygl膮ga sytuacja z atrybutami nofollow. Po 1 marca 2020 roku, jak ju偶 zosta艂o tu wspomnianie, stanowi on jedynie sugesti臋 dla robot贸w wyszukiwarki?

  21. Bardzo dobry artyku艂. Trzeba zawsze zachowa膰 troch臋 link贸w nofollow. To dobrze 艣wiadczy o profilu strony i wp艂ywa na zmniejszenie ryzyka zidentyfikowania jej przez roboty jako sztucznie promowanej.

Dodaj komentarz

Tw贸j adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola s膮 oznaczone *

Naszych Klient贸w stawiamy
na pierwszym miejscu!

Skontaktuj si臋 z nami

ul. Madali艅skiego 109/3
50-443 Wroc艂aw
+48 79 848 33 33

Porozmawiajmy
wi臋c o Twoich
potrzebach

Otrzymaj od nas bezp艂atn膮 wycen臋 w ci膮gu 24h
Skontaktuj si臋 z nami za pomoc膮 formularza
lub zadzwo艅 pod numer +48 79 848 33 33